zaterdag 17 januari 2015

Eenvoudige tips om gewicht te verliezen

Ha die zwangerschapskilo's. Tijdens mijn zwangerschap dacht ik: "Na de bevalling ben ik die wel kwijt". Helaas, de realiteit bleek iets hardnekkiger te blijven plakken.
Toch bleek ik met een paar bewuste kleine ingrepen in mijn eetpatroon makkelijk 4 kilo kwijt te geraken.

Eerst: De cijfers in het kort.
Ik kwam tijdens mijn zwangerschap 12 kg bij.
Volgens UZ Leuven is dat een normale gewichtstoename. Uiteraard bestaat die toename uit meer dan vet alleen:
© UZ Leuven
Volgens deze grafiek zou je 3,5kg vet overhouden aan een zwangerschap. Bij mij waren dat er 6, awoert!
Ik wist dat ik die kilo's niet alleen kwijt zou geraken en dat er een plan moest opgesteld worden, zelfkennis is tenslotte het begin van alles.
Ik koos voor Bodystyling omdat daar een combinatie van bewegen en diëten goed opgevolgd wordt, maar er hangt helaas wel een prijskaartje aan vast.
Van de diëtiste leerde ik echter dat je met een paar eenvoudige ingrepen in je eetpatroon, je van die paar kilo's af kan geraken zonder dat je honger moet lijden of diep in je portefeuille moet graaien.

5 eenvoudige ingrepen in je eetpatroon die je gewicht ten goede komen:

1. Water
Het blijft één van de belangrijkste, maar ook eenvoudigste ingrepen. Drink water in plaats van frisdrank en drink het veel! Water bevat 0 calorieën, daar kunnen maar weinig frisdranken tegenop. Oh en alcohol breng je ook maar best terug tot een minimum.

2. Chocomelk
Chocomelk? Jawel, chocomelk. Wanneer je 's avonds nog zin hebt in een late night snack, probeer dan eens een warme chocomelk te drinken. Maarrrr, kies voor de "light" variant: cacaopoeder + magere melk of light soja melk. Het spreekt voor zich dat een stuk chocola smelten in volle melk niet the way to go is, idem voor voorverpakte chocomelkskes. Comfort food  skinny food, helaas!
De chocomelk zal je een verzadigd gevoel geven én je hebt toch het gevoel dat je jezelf mag verwennen met iets zoets.
Hou het uiteraard bij 1 tas want cacao bevat wel suiker, maar in vergelijking met die zak chips of dat pak koeken dat je anders zou binnenspelen, is het een beter alternatief.

3. Soep, soep en nog eens soep
Verse soep is de beste vriend van wie een paar kilo's wil afvallen.
Vervang je broodmaaltijd 's middags of 's avonds met een groot bord verse soep. Groenten is het enige dat je zonder rem mag eten en een groot bord soep vult je maag al makkelijk voor de helft.
Eet er wel nog 2 sneetjes donker brood met mager beleg bij zodat je zeker verzadigd bent.

4. Tussendoortjes
Dit lijkt een vreemde tip, maar ik heb zelf ondervonden dat het werkt.
Ik at soms van 08u tot 13u niets tussen mijn ontbijt en lunch, maar dan kon ik in de namiddag of avond plots een serieus hongergevoel krijgen waardoor ik ging snoepen of extra veel boterhammen of aardappelen ging eten.
De truuk is om je stofwisseling overdag aan de gang te houden en om de 2,5u iets te eten. Op die manier ga je je niet overeten en blijf je het hongergevoel voor.
Kies wel gezonde tussendoortjes: een stuk fruit, een rijstwafel, maar ook een koekje mag als de calorieën beperkt blijven.
De regel is: Ontbijt - tussendoortje - lunch - tussendoortje - avondmaal
Je ziet het goed, na je avondmaal zou je in principe niets meer mogen eten. Kan je toch echt niet weerstaan, ga dan voor chocomelk, worteltjes of 1 rijstkoek.

5. Beperk deegwaren en gehakt
Dit waren voor mij de moeilijkste zaken om aan mijn eetpatroon te veranderen. I sure love me some pasta! En gehakt ging bij ons ook behoorlijk vlotjes binnen.
Plots besefte ik dat we soms wel 2 à 3 keer in de week gehakt aten (bv. spaghetti bolognaise op maandag, boomstammetjes op donderdag en balletjes in tomatensaus op zondag), idem voor deegwaren (bv. spaghetti bolognaise op maandag, couscous op woensdag en risotto op vrijdag) en dat zijn echt boosdoeners.
Ik heb mezelf verplicht om slechts 1 keer in de week gehakt of deegwaren te eten. Soms bak ik voor mezelf een mager stukje vlees (kip, kalkoen, steak,…) terwijl mijn lief smakelijk aan de boomstammetjes zit. Het is niet anders, een mens moet er iets voor over hebben.


Als je deze tips gedurende een 3-tal maanden consequent volgt, verlies je gegarandeerd een paar kilo's.
Wees dus realistisch, verwacht niet dat je op 2 weken al je kilo's kwijt bent. Stel jezelf wel een "deadline" waar je naartoe wil werken. 3 maanden voor 4 kilo's is haalbaar als je er echt voor gaat.
Verwacht ook niet dat je hiermee 10kg kwijt zal geraken.
Deze tips zijn ondertussen ingebakken in mijn systeem, maar ik durf af en toe wel eens zondigen. Dat is ook niet erg, zolang je er maar bewust van bent en de volgende dag probeert te compenseren.

Ik heb nog 2 kilo's te gaan, jullie nog eenvoudige tips in de aanbieding toevallig?

maandag 12 januari 2015

Back 2 work/crèche life

De eerste werkweek/crècheweek. Ik had er wel zin in.
Dat mijn lief in het buitenland zat net in de eerste week dat ik moest gaan werken en Lars naar de crèche moest, zou nog wel meevallen dacht ik.
Het zou nog vaker gebeuren, dus waarom niet meteen door de zure appel heen bijten. En achteraf zou het allemaal wel meevallen, ik zou dat wel zien.

Of niet he.

Op dag één van Lars zijn bestaan als crèchekind, kon ik al meteen de crèche afbellen en de grootouders inschakelen.
Een reutelend kind, snot, hoesten, een slechte nacht, ik kon mijn werkweek al meteen starten met wat slaaptekort.
En zo ging de week eigenlijk verder op hetzelfde elan, met enige extraatje dat mijn slaaptekort een absoluut dieptepunt bereikte en dat ik moest toegeven dat ik na 3 maanden thuis dat werkritme echt niet meer gewoon was.
Tegen woensdag was ik doodop en zelf ook zwaar verkouden.
Oh, en had ik al gezegd dat mijn lief in het buitenland zat? Parijs meerbepaald. Juist, net in die week. Van timing gesproken.

Vandaag ging Larsje zijn tweede eerste crècheweek van start en hopla, dat kind heeft het geweldig gedaan. Mijn moederhart werd week van fierheid toen ik hem 's avonds ging ophalen en de verzorgster wist te vertellen dat hij zo geweldig braaf was geweest.
Ik denk dat we kunnen gerust zijn. Het komt helemaal goed met dat kind van ons.